Annons:
Etikett01-allmänt-om-galopp
Läst 932 ggr
Linnea
2010-04-19 11:16

Motion i riksdagen om trav- och galopphästar

Riksdagen tycker att hästarna börjar tävlas alltför tidigt. Enligt de så börjar trav- och galopphästar tävla på elitnivå redan som tvååringar. Motionen.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Linnea
2010-04-19 11:21
#1

Det blev avslag. Det här är väl inget riksdagen ska bestämma? Det får man ta med SG och STC isf.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ahnna
2010-04-19 23:19
#2

Jag har inte hunnit läsa allt, men kan inte annat än undra hur det kan bli en riksdagsfråga av en sån sak. Det är väl ändå inte nåt som våra politiker kan eller ska styra, utan snarare nåt som insatta och kunniga hästmänniskor på STC ska ta upp om det anses vara ett problem. (Vilket det ju inte är.) Jag tvivlar starkt på att politiker utan hästkunnande vet nåt om hur fullblod utvecklas jämfört med andra hästraser…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Linnea
2010-04-20 08:59
#3

#2 Nej precis, det var det jag tänkte också och att påstå att hästarna tävlar på elitnivå som tvååringar.. Hur många gör det? Är alla galopptävlingar plötsligt elit?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Hermelina
2010-04-20 18:19
#4

Läste ingen av länkarna, men det var ju dummaste jag hört, att politiker skulle tagit det beslutet?!Obestämd

Ahnna
2010-04-20 18:37
#5

#3 Nej, elit är det ju definitivt inte så sett. Men visst är galopplöp en maximal belastning på kroppen och visst händer det att 2-åringar övertränas, men det är ju inte nåt som den stora massan ägnar sig åt. Många 2-åringar startar inte ens förrän på hösten när de är väl över 2½ år gamla om de är födda i januari-mars… De går heller inte löp flera gånger i månaden (vanligtvis) som äldre hästar kan göra.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Linnea
2010-04-21 10:25
#6

Oavsett aport så finns det en bredd och en elit, även om även den breda massan har stora påfrestningar. Man kan ju inte påstå att de är elit bara för att de tävlar i just den här sporten.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Ahnna
2010-04-21 19:21
#7

2-åringar är nybörjare, ingenting annat… Alla som har sett ett 2-åringslöp vet hur vingliga och instabila de är, det kan man knappast kalla "elitprestation"!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Linnea
2010-04-22 09:35
#8

#7 Nej det är exakt det jag menar. Politiker har noll koll på de här.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: