Annons:
Etikett01-allmänt-om-galopp
Läst 978 ggr
Linnea
2010-07-22 11:47

Göteborg Galopp polisanmälda

Göteborg galopp blev polisanmälda efter söndagsn händelser då hästarna i ett lopp fick ledas i två timmar utan vatten då en jockey trillat av. Problemen berodde på att ambulansen inte tillkallade en ny ambulans direkt och den nya ambulansen hittade sedan inte till platsen.

Det var Partick Jacobsson, en av tränarna, som gjorde polisanmälan. Han strök sin häst ur loppet utan inrådan från veterinär och bötfälldes därför.

Lite intressant är att jag läste detta Tidningen Ridsports nyheter. Dom skriver aldrig om galopp. Verkligen aldrig inte minsta lilla, förutom när sånt här händer. Inte konstigt om folk tittar snett på galoppen..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
caps
2010-08-08 01:13
#1

Helt rätt, när olyckor händer måste det finnas bättre förberedelse, alternativt en vettigare ledning som kan fatta obekväma beslut. Loppet borde ställts in alternativt ridits senare.

Det är inhumant för hästar att träckas runt så länge utanför startboxarna, de vet vad som gäller och anspänningen är enorm. De är laddade och nervösa - bara det tar kraft och energi. Dessutom var det en varm dag och hästarna leddes mitt i solen. Hästarna kan inte dricka vatten så tätt inpå en start - om den nu skulle bli av- då det är farligt. Däremot fanns det heller inget vatten att svalka av dom med eller svampar som doppats i vatten som man kan låta dom "smaka på", det lindrar lite.

Observerade även att man kunde komma med kaffe/dryck och kakor till startboxpersonalen för att de fick vänta länge, däremot kunde man inte få fram vatten till varken hästar eller JOCKEYS. Det är rent ut sagt uruselt.

Jobbar i ett stall som hade häst till start i ovan nämnda lopp, tränaren ville stryka hästen men banveterinären tillät det inte, det skulle då bestraffas med böter. Jag kan säga att det tog veckor för den att återhämta sig efter den strapatsen. Dessutom var hästarna som skulle starta i nästa lopp redan uppsadlade, en tränare hade t.ex. en supernervös häst till start i det som också fick strykas till följd av olyckan eftersom den väntade länge och hetsade på så sätt upp sig själv - även hon fick böter.

En utbildad veterinär kan alltså inte känna igen symptom på uttorkning? Flera hästar försökte efter ett tag lägga sig ner utanför startboxarna.

Jag kan säga att under den här dagen brast det på flera punkter på Göteborgs Galoppbana. Framförallt var kommunikationen (ursäkta språket) rent åt helvete. Ingen visste vad som hände eller hur det skulle åtgärdas. Och ledningen, ja dom sprang mest runt som yra höns.

Förstår Patrick och tycker han gör helt rätt, jag älskar galoppen men såhär får det bara inte gå till. Det är genom sådant agerande som vi skaffar oss dåligt rykte vilket är jättetråkigt.

Liiniz
2010-08-08 02:21
#2

#1 Håller helt och hållet med dig. Jag var inte med under den dagen men tränaren jag är hos hade min favorithäst till start i det loppet. Han var uttorkad och försökte lägga sig X antal gånger, när veterinären väl kom dit så sa han att de inte kunde vara uttorkade. Det han borde gjort skulle varit att säga "Ni som vill stryka har mitt medgivande och ni som vill starta får göra det". Han gjorde helt klart ett dåligt jobb och även vissa av banpersonalen då de borde ha fått dit veterinären tidigare. Jag tror att alla hade strukit om det inte vore för böternaObestämd Som tur är återhämtade min favvis sig rätt fort men jag kan tänka mig att det verkligen inte var alla hästar som gjorde det.

Hade ambulanserna struntat i sitt bråk så hade det nog gått bra mycket fortare också.

Vi får helt enkelt hoppas att något sådant här aldrig händer igen!

PS! Vet inte om de har bytat banveterinär i Gbg nu då det var samma veterinär sist jag var där som det är på Jägersro (kan inte komma på namnet för tillfället). Kanske bara för den gången.

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

privateline
2010-08-09 12:40
#3

Patrick bötfälldes aldrig, det drogs tillbaka. Om hans häst nu var så medtagen varför vände han nere vid stallarna och kom tillbaka och ville starta hästen? Seriöst. NOT

För övrigt håller jag med om att det hela var taffligt skött.

caps
2010-08-16 21:21
#4

Det var i och för sig inte Patricks häst jag syftade på utan en annan tränares, och vad han gjorde efter att hästen lämnat banan vet jag inte, men jag ger min fulla förståelse till de som ville stryka hästarna från loppet och tycker att banveterinären kan få lov att skärpa sig.

Upp till toppen
Annons: