Annons:
Etikett01-allmänt-om-galopp
Läst 2917 ggr
Ricko
7/31/10, 2:01 PM

Ska prova på galoppskolan

Ska ev. "PROVA-PÅ-GALOPPSKOLA", som det står i annonsen. Undrar därför om det är något man bör veta/vara beredd på när man ska rida en galopphäst och testa på denna sport? Glad

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Annons:
Liiniz
7/31/10, 6:32 PM
#1

Vilken skola gäller det?Glad

Jag har ju varit med och hållt i galoppkurser innan och det som gäller mest när du provar på är att försöka vara lugn, lyssna på vad instruktören säger och framförallt ha kulGlad Att säga exakt vad man ska tänka på kan vara svårt men ha med dig hjälm och väst. Spö eller sporrar etc. är inget som behövs när det gäller galoppGlad

Jag vet ju inte riktigt hur just de hästarna är på den galoppskolan, men är det pensionerade galopphästar så kan de kanske vara lite "hetare" än vanliga ridskolehästar, men det gäller oftast att hålla sig lugn, ha en mjuk och stilla och låg hand.Skrattande

Är det något speciellt du vill veta så är det bara att fråga på så svarar vi här inne så bra vi kanGlad

Men som sagt, ha kulSkrattande Skriv gärna sen om hur det gick och vad du tyckteSkrattande

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Ricko
7/31/10, 8:33 PM
#2

Okej tack för svar, jo jag ska berätta hur det gick sen Flört

MCR Galopp&Travskola i Malmö, jägersro Glad

Kommer vara hur pirrigt som helst men ska försöka slappna av haha XD Tror inte det var något speciellt jag ville veta men om jag kommer på något mer så kommer jag skriva det såfort jag får tillgång Flört

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Liiniz
7/31/10, 11:24 PM
#3

#2 Okej, det var där som jag jobbade innanGlad Klart att det är pirrigt, fullt naturligt när man testar något nyttFlört Men Camilla som håller i är instruktör där är jättebra och snällGlad Hästarna är även trevliga, vet dock inte om de har några nya men de "gamla" är trevliga att ridaSkrattande

Gör detSkrattande

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Hermelina
8/1/10, 2:12 PM
#4

Kul! Markerar tråden nu så får jag också veta hur det gick för dig =D

Ricko
8/1/10, 3:10 PM
#5

#3 Jasså, vad roligt Glad Men bra, då vet du vilken jag snackar om Flört

Haha jo, det brukar ju göra det när man provar på något nytt.

#4 Gör det, lovar att berätta. Ska även be någon fota eller filma Flört

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Liiniz
8/5/10, 12:13 AM
#6

Vilket datum är det som du ska prova på?Glad

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Annons:
Ricko
8/5/10, 2:45 PM
#7

Den 11 Flört

Dock står det vecka 33 men en annan sa vecka 32. Och om det är vecka 33 kommer jag inte hinna, så jag får hoppas på vecka 32 Tungan ute

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Liiniz
8/5/10, 2:52 PM
#8

Det är nästa vecka så då lär du nog hinnaGlad

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Ricko
8/5/10, 3:08 PM
#9

Åhh men vad bra Skrattande Gud så roligt det ska bli hahah Tungan ute

Nämen ska be min faster som ska följa med fota eller filma så att jag kan ladda in Flört

Vet du om det är ponnygalopp, eller med storhästar vi ska rida?

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Liiniz
8/5/10, 3:39 PM
#10

Det är i alla fall två arabiska fullblod där (de borde vara kvar i alla fall), de heter Zsuliu (uttalad zulu, även kallad TeddySkrattande) och Pamira. Zsuliu är nog en D-ponny och Pamira är nog också det, Zsuliu är större än Pamira i alla fall. Jag har för mig att de använder vissa hästar från vanliga ridskolan också nu, så då kan det vara allt från ponny till stor hästGlad

Ja ladda gärna in lite bilder och film, man kan ju alltid ge tips då om du vill och ska fortsätta med detGlad

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Ricko
8/5/10, 3:45 PM
#11

#10 Då vet jag, supersnällt att du orkar svara Glad

Ja det kan ju alltid vara bra! Kritik kommer ju alltid behövas, kommer ju knappast göra helt perfekt första gången Flört

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Liiniz
8/5/10, 3:48 PM
#12

Alltid kul att svara om man kanGlad Inget är perfekt första gången och det kan vara rätt jobbigt i början att rida galopp, man lär känna tröttheten i låren efter en stundFlört Men det är alltid bra att kunna få tips så att man kan bli bättreSkrattande

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Ricko
8/5/10, 3:52 PM
#13

Precis Flört

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Annons:
Ricko
8/6/10, 4:46 PM
#14

Tänkte bara säga att det blir på Måndag den 9:onde istället. Så dom som har vägarna förbi får ju gärna titta om dom vill ^^

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

ellinorrasmusson
8/7/10, 1:21 AM
#15

Lina, cobbe är väl också kvar? eller? :P eulophia är såld iaf :(

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Liiniz
8/7/10, 1:27 AM
#16

Camilla sa till mig för inte så länge sen att han var hos henne, vet inte om han fortfarande är där eller om han har kommit tillbaka till skolanTungan ute

Ja den kära tösen är det, var väl på grund av att hon var "dum" (överskottsenergi) på MCR's ridlektioner. Men det är inte så konstigt att man blir överenergisk när man inte rids så ofta, om ryktena stämmer gällande henneTungan ute Kan dock aldrig se henne som en "dum" häst då hon var supertrevlig att rida och en riktigt bra nybörjarhästGlad

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

ellinorrasmusson
8/8/10, 10:07 AM
#17

världens finaste eulophia, till och med jag kunde fan rida henne haha :-p

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Ricko
8/8/10, 10:17 PM
#18

Nu är det mindre än ett dygn kvar Skrattande

Visst längtar man Flört Hoppas det inte blir något krångel så att det skiter sig bara Obestämd

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Ricko
8/9/10, 8:17 PM
#19

Och krångel blev det! Skrikandes

Usch, var en jobbig dag. Trött i både huvudet och kroppen, för att göra en lång historia kort ska jag försöka berätta lite vad som hände.

Ja först var jag lite orolig för att vi tog fel väg så att vi inte skulle komma i tid. Men vi kom iallafall dit halv tre som man skulle, men såklart visste vi inte alls vart vi skulle ta vägen när vi väl var där. Så vi gick dit vi trodde att det var men för säkerhetsskull ringde vi det och frågade om det var rätt och vi fick då svaret JA. Så vi gick dit. När vi kommit in visste vi inte vart stall 9 var, så vi gick in i stall 18 och frågade en tjej där vart stall 9 var, hon visade oss och vi gick dit.

När vi kommit in i stall 9 frågade jag en kvinna där om det var där vi som skulle prova på skulle vara, och ja det skulle vi dom som höll i det hade bara inte kommit ännu. Vi väntade över en halvtimme och sen kom det några tjejer med hästar så vi frågade om det var dom som höll i det, och svaret vi fick var: Nej men vi har inget sådant, det är inte här. Dom visste ingenting om det.

Vid det laget började jag nästan ge upp. Men vi gick iallafall dit den tjejen trodde att det var. Där var det en riktig sur k*rring som satt om jag ska vara ärlig(i kontoret.) Nej hon kunde inte hjälpa oss för hon satt i telefon(I PRIVAT SAMTAL MED SIN VÄNINNA!) hade hon pratat något arbetssamtal hade jag inte sagt något, men "kunden" hade faktiskt rätt att få hjälp om hon ändå inte har arbetssamtal utan pratar med sin väninna. Och då gav jag upp. Jag var så less och hade sett framemot detta. Men min faster som skulle följa mig märkte att jag blev ledsen över det så då gick hon faktiskt in och, ja inte skällde ut henne men sa åt henne som det var och att hur många gånger vi än ringt hade vi aldrig fått någon riktig hjälp. Så han bad ju om ursäkt och sa att det fanns någon nybörjar kurs imorgon men att jag kanske inte skulle tycka det var roligt då jag var ridvan, men hon som skulle hålla i det sa att det säkert gick å ordna så att jag fick galoppera osv då. Så jag får hoppas på att det går bättre imorgon Obestämd

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Liiniz
8/9/10, 9:10 PM
#20

Men oj va tråkigt att det blev så krångligtFörvånad Brist på kommunikationObestämd

Jag hoppas verkligen att du kommer tycka att det är kul imorgon i alla fallGlad

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Annons:
Ricko
8/9/10, 9:34 PM
#21

Jo det var nog det som var felet Obestämd

Tack, det hoppas jag verkligen med Flört Uppdaterar imorgon när jag kommit tillbaka, förhoppningsvis denna gång med goda nyheter! Tog några bilder idag, dock blev det ju inga ridbilder men lite på hästarna och jag i stallet. Ska ladda in senare så att jag kan visa för dem som vill se Glad

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Ricko
8/10/10, 3:37 PM
#22

Idag gick det bättre. Dock red vi inte utan körde med en Shettis. Det var jag och en yngre kille som var där, då han var nybörjade ryktade han och flätade Shettisen med tjejen som höll i det och jag fick en "egen" större häst, Hella hette hon tror jag. Då jag ryktat klart och flätat henne och han var klar körde vi ut, på vägen fick vi dock punka och fick gå hem. Och sedan duschade vi henne innan vi slutade för dagen. Imorgon blir det dock ridning och på Torsdag var det nåt med ryttarpoliserna vi skulle göra Glad

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Liiniz
8/10/10, 5:28 PM
#23

Kul att det gick bättreGlad Hella tror jag är rätt, hon är en av MCR's egna hästar. Glad Hoppas att du tycker det är kul imorgon för du är ju där för att prova på galoppGlad

PS! Tycker att det har verkat konstigt med denna prova på grejen. Innan så brukade vi ta de hästarna som vi använde till galoppkurserna till stora ridhuset. Innan man fick rida så visade vi instruktörer på marken hur galoppsitsen skulle se ut, och lite "bra att tänka på". Sen så blev alla indelade i grupper (var så många så alla kunde inte rida samtidigt) och red en stund var. Alla fick skritta och trava med ledare om det behövdes, annars så släppte vi så att man fick rida själv. Sen fick man även galoppera om man ville. Glad Visst nu har jag inte jobbat där på över ett år men jag tycker ändå att du borde få prova på galoppen nu när du åker dit för det, och inte testa på travetTungan ute

Lycka tillGlad

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Ricko
8/10/10, 11:08 PM
#24

#23 Jo jag blev lite förvånad över att vi inte skulle rida idag utan köra. Visst är det roligt att köra men Tungan ute Får se hur det går imorgon men det går nog bra då också. Hinner inte skriva så mycket men uppdaterar dagen imorgon eftermiddag Flört

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Liiniz
8/11/10, 2:20 AM
#25

Gör såGlad Men är ledaren Camilla?? Glad (Det borde vara hon då det är hon som är instruktören på kurserna)

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Ricko
8/11/10, 7:38 PM
#26

Nä, hon hette Emma. Och imorgon skulle det vara någon annan Obestämd Camilla hörde jag från några andra var på semester.

Men jag tror att dem här nybörjar kurserna kanske var för dem som ska hålla på med "vanlig" ridning och inte galopp eftersom vi inte gjorde det idag heller. Idag red vi som en helt vanlig ridlektion på ridskolor, vi fick inte ens galoppera! Förvånad Annars så gjorde vi inte mycket mer förutom att vi smörjde tränset och sadlarna efteråt.

Imorgon ska vi iallafall också rida men tror det blir likadant då också, aja skriver dock hur det gick då också Flört

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Liiniz
8/11/10, 10:44 PM
#27

Jag tror att det har blivit helt felFörvånad Kontakta Camilla Lindberg 0701-470479 eller camilla.lindberg@galoppsport.se, eller Anna Rogell som har hand om ung jägersro.

Om ni inte övade på galoppsits eller något sådant så har det blivit helt fel. Säg annars till på kontoret att det är galoppkurserna du ska prova på, så att det blir rättGlad

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Annons:
Hermelina
8/11/10, 10:49 PM
#28

Nej men oj det låter ju jätte konstigt, gör som #27 råder ! :O

Ricko
8/11/10, 10:54 PM
#29

#27, Nej det ända vi gjorde var snett igenom, slalom, skritt, trav osv :P

Men när min faster pratade med den där kvinnan på kontoret sa hon att det skulle vara vecka 33 och att jag isåfall missförstått allt, och vi far ju nu på fredag så. Sen kom någon annan tjej och sa det där med nybörjarkurserna, men jag var ju inte där inne när den där tjejen sa det så. Men hon måste ju menat att det är nybörjar kurser för dem som vill prova på och rida.

Tack för tipset Flört men vi far ju om 2 dagar så jag hinner nog ändå inteTungan ute

Killen som var i "vår grupp" kunde ju inte ens rykta själv så måste nog var en nybörjar prova på sak för dem som aldrig ridit. Jag blev ju glad bara för att jag fick rida, men hon som sa det där till min faster sa ju att jag skulle kunna få galoppera, och sen får jag inte det. Då blir man ju lite besviken. Jag frågade inte direkt om jag kunde få det nu idag men jag hade ju berättat innan mina ridkunskaper till vår "ridlärare" så, eller var man kan kalla henne Glad

Aja, får titta efter en annan prova-på-galopp nästa gång jag far hit hahah där datumet verkligen stämmer.

Men red Chiao idag om du vet vilken häst det är? och imorgon skulle jag rida Domino.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Ricko
8/11/10, 10:59 PM
#30

Hade sett så fram emot det här med prova på galoppskolan att jag var tvungen att gråta en skvätt när jag fick redan på att det inte skulle bli något av det, särskilt med tanke på hur den dagen hade varit och hur det hade gått upp och ned hela tiden SkämsOskyldig

Men som tröst fick jag iallafall rida och köra, även om det var GALOPPERA jag helst ville Glad

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Liiniz
8/11/10, 11:01 PM
#31

#29 Jag vet vilka båda ärGlad Var där redan när jag var elev (några år sedan jag slutade rida på ridskola xD)Glad

Jag tror också att det är nästa vecka tyvärr. Men det jag tycker att du ska göra då är: Ringa Camilla och fråga om du får prova på när de har kurs för nybörjare i galopp då du inte kan komma nästa veckaGlad Jag tror nog att hon skulle kunna fixa detGlad

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Ricko
8/11/10, 11:08 PM
#32

#31, haha ja då vet du nog Flört

Jag får göra det Glad Men har dom det ofta då? bor ju somsagt inte här utan är bara här nån/några gånger om året då jag hälsar på släktingar Glad

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Liiniz
8/11/10, 11:20 PM
#33

Jag vet inte riktigt när de nya kurserna börjar igen men det vet nog camillaGlad Så det löser sig nogGlad

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Ricko
8/11/10, 11:33 PM
#34

Okej, men då får jag höra med henne Flört

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Annons:
Linnea
8/12/10, 10:21 AM
#35

Bor du inte nära Göteborg eller Täby då? Iaf Täby har väl likadana kurser?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ricko
8/12/10, 11:50 AM
#36

Nej tyvärr, bor i Västerbotten Tungan uteObestämd

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Ricko
8/12/10, 11:15 PM
#37

Idag red vi, dock blev det ingen galopp idag heller :P Men det visste jag nästan. Fick rida Bella istället för Domino iallafall då han inte skulle gå just då.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Upp till toppen
Annons: