Annons:
Etikett19-svenska-galoppbanor
Läst 2165 ggr
Linnea
10/21/10, 11:29 AM

Djurgårdsbanan börjar ta form

Nu kan man se bansträckningen på den nya Djurgårdsbanan där det ska hållas tävlingar på nationaldagen nästa år. Senast det hölls tävlingar här var 1918.

Här kan man se bilder tagna från luften.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Ahnna
11/11/10, 4:18 PM
#1

Vad mysigt! Jag har ridit Hubertusjakt på Gärdet, det är väldigt trevlig miljö där.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Linnea
11/12/10, 7:28 AM
#2

Man borde absolut åka dit och se tävlingarna.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Hermelina
11/21/10, 8:45 PM
#3

Kul, dit ska jag absolut åka !

Linnea
11/22/10, 10:03 AM
#4

Ja det hade verkligen varit roligt!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Jockeytilda
12/4/10, 6:42 PM
#5

Kommer absolut åka dit!Skrattande

En ryttare, en ponny, en blogg, Hoppning, Galopp och Dressyr! www.ilooksharp.horseworld.se

Jetset
12/10/10, 9:19 PM
#6

Kul!

#1 Vad är hubertus jakt? Tungan ute *Något som alla borde veta kanske* Skäms

Annons:
Ahnna
12/11/10, 1:34 PM
#7

#6 Sankt Hubertus är skyddshelgon för jakt, jägare och skogsfolk. Varje år rids jakter över hela världen, men kanske framförallt i Storbritannien, för att hedra Hubertus. Riktig jakt (efter räv) är otillåtet numera och i Sverige rids Hubertusjakterna bara på skoj. Man brukar rida ett antal kilometer (ibland flera mil) och hoppar terränghinder längs vägen. I slutet kan det antingen vara en rävsvans som är gömd någonstans som man måste leta efter, eller så är det ett upplopp där rävsvansen hänger t.ex. på en stolpe vid målgången. Först att ta svansen vinner.

Det finns flera ridsällskap i Sverige som rider jakter på hösten, men mest organiserat tror jag att Stockholms Fältrittsklubb (SFK) är, eftersom de börjar med ett antal förjakter - den första är kort med lätta hinder och sen blir det svårare och längre varje lördag hela oktober. Första lördagen i november rids den stora jakten och då måste man ha varit med på minst två förjakter innan. På lördagskvällen är det Hubertusbal med prisutdelning. (SFK's jakter går på Djurgården och upploppet är på Gärdet.)

Hubertusjakt ska ridas i kavaj med vita ridbyxor, herrar bör ha röd kavaj och damer ska helst ha grön eller blå. Själva jakten har flera regler, som att till exempel Mastern rider längst fram och ingen får rida förbi honom eller henne. Ibland finns det ryttare längst fram som visar hur brett fältet får vara och ingen får rida utanför deras bredd. Lite militäriskt.

Gillar man terrängritt och hoppning så är Hubertusjakt ett måste på hösten! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Jetset
12/11/10, 5:28 PM
#8

Vad coolt! Skulle jag vilja göra :3

Linnea
12/12/10, 9:16 PM
#9

Jag satsar på att göra det nästa år!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2/21/11, 10:43 AM
#10

Nu är det beslutat att man skjuter fram tävlingarna på Gärdet tills 2012 då man pga den långa vintern inte kommer att hinna provrida banan tillräckligt mycket och man vet inte om underlaget håller tillräckligt hög standard än.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: