Annons:
Etikett12-internationellt
Läst 2024 ggr
Linnea
2010-11-10 11:38

Breeder´s Cup 2010

Superstoet Zenyatta var med i USA:s finaste löpning, Breeders Cup Classic i lördags. Hon hade då 19 raka segrar på 19 starter men den här gången hann hon inte ändå fram. 30 cm skiljde henne från vinnaren. Nu är det avelsboxen som gäller för hennes del.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
ellinorrasmusson
2010-11-10 21:30
#1

sicken jäääkla otur! hade jag varit jockeyn på andra hästen hade jag bromsat XD

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Linnea
2010-11-11 13:48
#2

Nja det tror jag inte, förstapriset är liite för högt för det!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

ellinorrasmusson
2010-11-11 18:11
#3

skit samma, andrapriset ar ocksa hogt :p

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Ahnna
2010-11-19 10:17
#4

Äntligen. Flört Jag tycker ju att ston som Zenyatta ska avlas på, inte riskeras i stora löpningar under flera säsonger. Bra hingstar finns det rätt många av, men bra ston är mer sällsynta och varje löpning riskerar hon ju att bryta ner eller dylikt så att hon måste avlivas. Så jag tycker att det är glädjande att hon äntligen ska bli avelsmärr.

Frågan är vilken/vilka hingstar hon kommer att matchas med och vad avkomman kommer att kosta att köpa. Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Linnea
2010-11-19 21:02
#5

#4 Jo det är väl så. det där med avel är ju svårt. Finns ju en del väldigt bra hästar med dålig förärvning och då hjälper inga hastighetsrekord i världen.. Vi får hoppas att vi får se riktigt bra avkommor!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ahnna
2010-11-20 00:13
#6

#5 Absolut är det så. Bara för att Zenyatta själv är bra så behöver inte hennes avkommor bli det. Hingstvalet är extremt viktigt, det bör inte vara en hingst som är för olik henne. Han får ju gärna ha andra bra egenskaper, men på de punkter där Zenyatta är bra så ska han vara minst lika bra, inte sämre. Och inom fullblodsaveln är såna detaljer lite svåra att matcha, eftersom väldigt många under lång tid har avlat i huvudsak på snabbhet och styrka, inte på t.ex. exteriör.

Men vi får väl se hur det går för henne i avelsboxen. Jag är i alla fall väldigt nyfiken på de framtida avkommorna! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
2010-11-20 00:45
#7

Bara på kul så kollade jag lite snabbt på Songlines avkommeresultat för att göra en jämförelse. (Och jag måste bara uttrycka min enorma sorg över Songlines bortgång! Gråter)

Songline själv startade 23 gånger, med resultatraden: 14-6-0. Det ger en segerprocent på 61% och 87% platsprocent. Helt otroliga resultat, med andra ord. (Drygt 3,2 miljoner i insprungna pengar.)

Hans 154 avkommor (så många finns det hittills, det kommer väl en sista årskull 2011) har tillsammans en segerprocent på 10% och 30% platsprocent. Det är i och för sig inga katastrofsiffror och man måste hålla i minnet att alla starter avkommorna har gjort räknas.

Men av dessa 154 avkommor har bara Inchiline, Halfsong och First Edition sprungit in över 1 miljon. Cirka hälften av avkommorna har antingen inte kommit till start alls eller startat under 3 gånger.

Avkommeresultaten blir alltid aningen sneddrivna på grund av dåligt stomaterial, olyckor, ägare som inte vill starta hästarna, föl eller unghästar som avlider innan de har kommit till start och så vidare. Men på det stora hela så kan man inte kalla Songline för en lika bra förvärvare som han var löphäst. Det kanske hade varit omöjligt att uppnå ens med det allra bästa stomaterialet, eftersom han var så otroligt bra på banan, men lite bättre avkommeresultat hoppades i alla fall jag på när jag såg honom på banan som unghäst. Flört

Avel är verkligen ett stort mörkt rum där man får treva sig fram många gånger… Det finns inga garantier.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Linnea
2010-11-20 10:27
#8

Nej det är väldigt svårt. man får ta det bästa man får tag i och hoppas på det bästa. Man ska ha rätt mycket tur.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Hermelina
2010-11-21 20:47
#9

Aaah jag såg det där på TV för någon vecka sen! Gud vad spännande det var.. Tråkigt att hon förlorade. :( Jag är ett Zenyatta fan, helt klart Cool

Upp till toppen
Annons: