Annons:
Etikett10-träningsdagböcker
Läst 3260 ggr
Linnea
2011-01-12 15:38

Träningsdagbok - August

Här kommer jag att skriva ner ad jag gjort med min häst och hur det har gått. Då blir det lättare att minnas vad man gjort och så kan man på längre sikt se hur mycket man egentligen tränar.

Måndag 9/1:

Jag och Maria (min medryttare) hade fram ett hinder.

Hon travade över bommar och hoppade ca 25 cm, jag hoppade ca 50 cm. Änsålänge bara i trav eftersom galoppen är svår att reglera, han går helst bara väldigt fort eller superfort. Det gick väldigt bra, han börjar hajja hoppningen nu.

Tisdag 10/1:

Konditionsträning. Jag ska öka på med ett till intrevall nästa gång för nu börjar han få lite bättre kondis. Väldigt piig igen, stack iväg i hyperfart en långsida.

Onsdag 11/1:

Släppte lös i ridhuset, lite trav/galopp men gick mest och luktade trots mina tappra försök att få igång honom, vissa dagar går det bara inte.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Linnea
2011-01-13 16:52
#1

Idag travade vi över upphöjda bommar, det gick bra. Han snubblade till de två första gångerna men sen gick det finfint. Han var lagom pigg, galopperade gärna men var inte hetsig eller så.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2011-01-14 18:05
#2

Idag har pålle vilat.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2011-01-16 11:03
#3

Igår, lördag, så var det hoppning. Maria hade lite lydnadsövningar sen satt jag upp och hoppade några hinder på ca 40-50 cm. Vi hoppade ett i galopp faktiskt, det är nog första gången, det gick jättebra!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ahnna
2011-01-16 13:10
#4

Heja, heja!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Linnea
2011-01-16 13:22
#5

Tack, jag siktar på att vara med i en clear round här på klubben i juni..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2011-01-17 10:09
#6

Igår tog vi det lugnt och red barbacka. Ca 20 min skritt och fem minuter trav. Han var inte alls pigg, han var nog lite trött (kanske träningsvärk) efter lördagen.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Linnea
2011-01-18 10:54
#7

Igår tog vi det lugnt, Maria red. Vi höll oss till skritt, hon fick öva på ridbanans vägar.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2011-01-18 17:45
#8

Idag har pålle vilat.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2011-01-22 09:54
#9

onsdag: motionsridit (trav), tänkte köra ett konditionspass men så pigg var han inte. Vill han inte galoppera så går det inte hur man än försöker.

torsdag: Maria red lektion (lugnt)

fredag: vilat

Idag ska jag försöka ta ett konditionspass dessutom ska jag rida den nya lektionshästen, en welsh mountain som tydligen är lite svår..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2011-01-23 15:37
#10

Jag testade Marias nya sadel igår men den glider fram, får undersöka det lite. Maria ska rida idag får se om vi får ordning på sadeln. Det ser ut som att löshoppningen blir av imorgon.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2011-01-24 10:08
#11

Sadeln glider fram väldigt mycket å jag skulle låna en gelpad med hopp om att den skulle vara lite sträv med det var den inte så vi jagade ifatt en svanskappa (som han aldrig haft). Jag longerade honom eftersom där var andra hästar. Han bockade som tusan med svanskappan men Maria satt upp efter en stund och skrittade och travade lite men han var väldigt pigg så han blev "skrämd" för allt möjligt och var svår att hålla. Vi tog av sadeln så longerade jag honom. Jag tog ut han på volten sen började han tokgaloppera och gjorde det i typ 15 varav, bockade lite och sånt kul. Folket på läktaren hade kul hördes det som.. När han lugnade ner sig så skrittade jag av honom en stund.

Vi får nog ta och byta sadeln.

Den där lilla welshen jag red.. haha den var lite rolig. Han är tydligen oerfaren för han skyggade för i princip allt, uppsittningspallar, ränder i gruset mm. När vi galopperade så bockade han lite och när vi galopperade i andra varvet så bockade han rejält så sadeln gled så jag åkte i backen. Senaste gången var nog -07 tror jag. Men det gjorde inte ett dugg ont så jag satt bara upp och galopperade igen och då gjorde han inget. Verkar som att jag lär få rida honom igen.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2011-01-25 10:09
#12

Igår var det löshoppning för tränare. Det gick riktigt bra, han hoppade inte så högt men fick prova på en rätt bred oxer oxh en kombination vilket han aldrig hoppat innan, nu kanske jag kan börja lära honom studs. Tränaren verkade lite imponerad över hans hoppteknik!

Måste bara ventilera lite såhär mitt allt. Häromdan när Maria skulle rida så var där hoppträningar innan och när vi kom var där tv å tjejer kvar med två unghästar. Den som först blev riden gick knappt fram och när den inte gjorde det så slog ryttaren til den med spöet på länden vilket gjorde att hästen slog bakut och ryggade, då slog hon till igen och så fortsatte det flera meter bakåt.

Enkel hästpsykologi: Hästar är mottrycksdjur, om du trycker på hästen så trycker den tillbaka, även ett slag från ett spö ses som ett tryck från hästen…..

Iaf så kunde hon knappt få fram den och när den väl galopperade så sparkade den typ 10 ggr per varv och sen skulle hon hoppa den också! Den såg ut som den aldrig sett en bom.. Stackars häst säger jag bara. "Den är överjävlig" var kommentaren från den andra tjejen. I rest my case.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ahnna
2011-01-25 13:49
#13

Du gör rätt i att byta sadeln! Paddar under skapar bara mer tryck eftersom det gör bomvidden smalare och det förlorar man på i längden. Ta hellre ut en sadelprovare för några kronor extra och prova ut en sadel som verkligen passar. Se sen till att stoppa om den ofta, gärna var 6-12 månad, så länge som det behövs. Vissa hästar musklar om sig hela tiden på grund av felaktigt foder eller mer/mindre motion, medan andra hästar ser ungefär likadana ut i ryggen hela tiden om de motioneras ungefär lika hela året.

Det låter kanske dyrt med utprovning och omstoppning, men det är dyrt att ha häst och och den här åtgärden gör att du eliminerar risken för ryggproblem så långt som det är möjligt. Ryggont brukar ju även sätta sig på knän, haser och bogar, så det finns ingen anledning att fuska med sadelpassningen. (Som många tyvärr gör.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Linnea
2011-01-25 22:45
#14

Problemet är att hitta en sadel som passar. En 16", helst hoppsadel, troligtvis normal mot vid.. inte helt lätt att hitta.

Jag hade en syntet allround på honom från början, dumt nog sålde jag den när han växte ur den. Han reds ju inte då så den hade kanske passat igen. Den sadeln gled inte alls framåt så som denna gör..

Nu när han äntligen har lärt sig hoppa kombination så har jag tänkt börja hoppa studs så jag kan få lite bättre ryggmuskler på honom. Jag märker ibland att han börjar komma ner och arbeta i form, bara i skritt än men jag tror helt klart att det beror på brist på ryggmuskler för han gör det oftare när Maria rider och hon är ju typ 20 kilo lättare(även om inte jag är stor).

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ahnna
2011-01-26 12:35
#15

#14 Prata med en sadelutprovare, de brukar ha sadlar eller så kan de tipsa om återförsäljare. En 16" hoppsadel låter inte som någon svår modell, tycker jag. Mitt fullblod har vid bom, så troligen har din pålle det också, om inte X-vid.

Hööks har en Gold Medal flatback-sadel i 16,5" med vid eller X-vid bom.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Linnea
2011-01-26 16:47
#16

Problemet är att det måste vara en begagnad då varken jag eller Marias mamma har råd att köpa en ny. Annars hade det inte varit så svårt. Det där med bomvidd är svårt, jag hade en ponnysadel med vid bom förut som han blev för smal för när han växte. Travaren som jag också hade då hade en sadel av samma märke med x-vid bom som blev för smal för honom efter ca 2 år. dock passade ponnysadeln honom i vidd.. Udda?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Hermelina
2011-01-28 18:20
#17

Det är bra att ha tärningsdagbok för då kan man ju som du sa gå tillbaka och titta på vad man har gjort. Jag skrev träningsdagbok förut på papper men nu gör jag det istället på bloggen ;)

Linnea
2011-01-30 10:59
#18

Tisdag: Motionspass/dressyr

Onsdag: Motionspass

Torsdag: Maria red lektion, han var precis lagom pigg så hon kunde rida själv utan problem. En häst bockade av sin ryttare och då galopperade August iväg men hon satt kvar.

Fredag: Vilat

Lördag: Longerat ca 10 minuter

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2011-01-31 12:53
#19

Igår hoppade jag, det var tänkt att Maria skulle hoppa lite mer också men han var superpigg och det var en gubbe som longerade en häst som bockade titt som tätt och då tänder ju Agge till varenda gång så hon tog bara några små skutt på slutet. Det gick väldigt bra, hoppade lite i galopp, det har vi bara gjort en gång innan.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2011-02-01 10:35
#20

Igår tog vi ett kort motionspass, ca tio minuter trav i volter, serpentiner mm. Han var inte så pigg, hade nog träningsvärk sen dan innan (det hade jag iaf).

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Linnea
2011-02-03 18:54
#21

Igår tog vi ett typ dressyrpass, idag vilar han.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2011-02-06 21:30
#22

Fredag och lördag: Vilat

Idag provade vi hackamore, det gick över förväntan, han lyssnade jättebra, bättre än på bett. Vi lånade det av en stallkompis så nu får jag ta och hitta ett att köpa.

Vi provade sadeln igen, jag kom på att man kan spänna den i dom två främre stropparna så sadeln trycks ner och inte glider fram så lätt. Men vi kom fram till att den är för smal, den är x-vid men det där är så olika. Dessutom är den för liten (15").

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2011-02-08 11:02
#23

Igår skulle han löshoppats men jag blev sjuk så han fick vila istället. Är bättre idag så jag får se hur det blir.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2011-02-16 15:51
#24

Dålig på uppdatering ser det ut som..

9/2 Lugn motionsritt

10/2 Vila

11/2 Vila

12/2 Provade hacket igen

13/2 Vila (slet ut köket, hoppsan)

14/2 Löshoppning

15/2 Vila (ridhuset upptaget)

16/2 Maria rider lektion idag

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2011-02-17 11:22
#25

Igår skulle Maria ridit hopplektion men hon trillade av under uppvärmningen och fick ont i armen så jag fick sitta upp istället. Han var väldigt pigg så hon kunde inte hålla honom. Jag upplever att det blir värre när han har bett än hacket.

Vi hoppade lite iaf, han blev lite seg efter en stund menjag envisades med att han skulle galoppera och då sparkade han bakut. När vi sen hade hoppat och jag saktade ner till trav så sänkte han ner huvudet lite och jag kände hur ryggen kom upp, han har aldrig gjort det innan.

Vi ska hårdträna med hacket nu på lovet.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2011-02-18 22:27
#26

Igår red jag på hacket igen, det går riktigt bra. Jag kan både öka och minska tempo väldigt lätt och han lyssnar på minsta lilla man tar i tyglarna (mm-pet). Fick honom att gå väldigt långsam trav, samlad vet jag inte om man kan kalla det men sakta gick det, och sen öka tempot och minska igen.

Hade tänkt att Maria skulle få träna på detta på lovet men nu har hon mitella efter att hon åkte i backen så vi får se hur det blir med den saken. Jag ska rida iaf och träna på tempoväxlingar, hoppning och förhoppningsvis är han sådär urpigg nån dag så jag får testa om han lyssnar på hacket även då..

Idag vilar han. (Blev väldigt konstiga veckor detta.)

Förresten, löshoppningen i måndags gick väldigt bra, han hoppade 80 cm som mest och den oxern var minst 60 cm bred. Han skuttar över som ingenting och pigg var han så jag kunde knappt hålla honom mellan varven.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2011-02-22 09:52
#27

Lördag: Motionspass

Söndag: Ett väldigt kort pass med lite tempoväxlingar och serpentiner. Han lyssnar så sjukt bra nu, kan gå riktigt långsam trav (fast bara korta bitar änsålänge).

Måndag: Försökte hoppa med hacket men herren hade ingen lust alls och då går det inte hur mycket man än försöker.. Han har inte varit sådär superpigg på länge, tror att han börjar tröttna på ridhuset men det är svårt att rida ut just nu eftersom det är fruset men ingen snö och då är vägarna så hårda.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Linnea
2011-02-27 10:57
#28

Tisdag: Motionspass

Onsdag: Skulle släppt han i ridhuset men just då kom det en som skulle rida så det blev till att leda han en halvtimme istället.

Torsdag: Vila

Fredag: Hoppade studs för första gången med honom. Han verkade tyckte det var roligt så det här blir en återkommande punkt. Hindren låg på ca 20 och 40 cm.

Lördag: Vila (GHS)

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2011-03-08 08:35
#29

Söndag: Kort motionspass

Måndag: Löshoppning, gick jättebra, åskådarna blev imonerade över hans teknik.

Tisdag: Red ut i kohagarna (finns hur mycket mark som helst) och galopperade i backar, han blev helt vild på slutet.. Var ute i ca 45 min.

Onsdag: Red ut igen ungefär lika länge fast en annan runda.

Torsdag: Vila

Fredag: Hoppade studs, gick bra, han håller på att lära sig taxera själv.

Lördag: Vila

Söndag: Red ett kort pass. Han markerar ibland å vänster bak. Vi kom fram till att det måste bero på att han har lite långa hovar. Han hade mycket upphakningar när han var yngre och det har inte växt bort men det märks väldigt sällan. Steget blir liksom hastigt avbrutet precis innan lyftet från marken, detta gäller båda bak.

Måndag: Vila, blev verkad. Ska se om det här hjälper. Nu gäller det att hålla hovarna korta och tvätta varje dag så bärrandsrötan på framhovarna försvinner.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2011-03-13 10:00
#30

Tisdag: vila

Onsdag: Lugnt motionspass

Torsdag; Vila

Fredag: Dressyr, lyckades göra serpentinbågar utan att använda tyglarna, rätt fräckt. Lite tempoväxlingar.

Lördag: Vila

Denna veckan har blivit ovanligt lugn då han blev verkad. En muskel i vart bakben har blivit lite spänd, jag tror det beror på han har tendens till patellaupphakning vilket kräver korta tår. Jag har inte hållt hans tår tillräckligt korta och jag tror att det är därför han fått lite problem så nu tar vi det lite lugnare en vecka till + lite massage och stretching så ska vi se om det försvinner.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2011-03-13 20:34
#31

Red ut en skrittrunda på ca 45 min.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2011-03-17 14:17
#32

Måndag: Hoppade, eller iaf försökte. han var inte alls på humör.

Tisdag: Red ut, hundarna var med. Det var så blött så det gick knappt att göra annat än skritta.

Onsdag: Släppte han i ridhuset

Torsdag: Ett kort pass i ridhuset, försökte få honom att gå fram ordentligt i galoppen, det lyckades men var jobbigt. Han börjar nog tröttna på ridhuset..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2011-03-31 17:03
#33

Har glömt uppdatera.. minnet är bra men kort, jag har nämligen glömt vad jag gjorde förra veckan..

Lördag/Söndag: Vila

Måndag: Motionspass

Tisdag: Motionspass

Onsdag: Red ute på körbanan, han behöver komma ut lite.

Torsdag: Kort pass, han var rätt slö men jag fick lite fart på honom på slutet och kunde göra lite tempoväxlingar.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2011-04-05 08:30
#34

Fredag: Var rätt slö idag med, tränade lite tempoväxlingar i trav och då blev det lite fart på slutet.

Lördag: Red på ridbanan för första gången, var ju riktigt varmt! Idag var han riktigt pigg så det blev en del galopp, lite tempoväxlingar men det är svårt i galopp.

Söndag: Red ut en ca 8 km lång runda, mest trav. Först skulle vi gå över en hyffsat nyanlagd grusplan men det gav vi upp när han sjönk nästan ner till knäna. Såg att man kunde rida runt också. Sen ville han inte gå över bron (lite läskig är den men den håller) men vi kom över till slut. En riktigt trevlig runda som jag tänker rida igen.

Måndag: Satte upp ett ca 20 cm högt hinder i ridhuset och travade/galopperade över. Tanken var att träna in ett "flyt" i hoppningen, han tappar lätt efter varenda hinder men det gick rätt bra, lite slö men han piggar på sig i vänster varv. När vi rider i höger varv så måste jag hålla i ytter hela tiden, släpper jag så gör han en snygg volt tillbaka och byter till vänster varv och fortsätter trava på det hållet istället.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Linnea
2011-04-09 07:30
#35

Tisdag: Var lite piggare än vanligt på sistone så jag passade på att  galoppera lite. Försökte få lite mer fart i honom.

Onsdag: Motionspass

Torsdag: Lånade en sadel av en kompis i stallet. Den passade inte..

Fredag: Vila, ridhuset stängt, tävlingar i helgen

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2011-04-16 09:45
#36

Lördag, Söndag: Vila (hopptävlingar)

Måndag: Red ut

Tisdag: Vila

Onsdag: Red ut

Torsdag: Red ut, försökte hoppa stockar men han ville bara hem. Provade att skritta upp och nerför bankarna i körhindren, det gick bra.

Fredag: Red ut med en kompis och hoppade stockar, gick bra (superpigg, bockade och höll på), hoppade högt över.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2011-04-18 08:27
#37

Lördag: Red ut, tänkte ride typ 1½ timme men jag red fel nånstans, kom lite vilse, visste var jag var, kom lite vilse igen och sen hittade jag hem, 2½ timme tog det.

Söndag: Maria red ut en halvtimmes skrittrunda.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2011-04-19 11:38
#38

Måndag: Vila

Tisdag: Red ut en morgonrunda i skogen för att prova på att hoppa ensam. På väg dit var han lite seg, tittade mot stallet hela tiden men när vi kom till stockarna där vi hoppade sist så började han koncentrera sig på det istället. Jag började med att rida uppför en kort, brantsluttning (typ 2 galoppsprång) och sen över en liten stock, han blev genast jättepigg. Sen gick vi ner och hoppade en annan liten stock och sen den första igen, han galopperar på bra mellan stockarna, inte alls som när man hoppar inne..

Sen hoppade vi den större stocken en gång, så fort jag vände honom mot den så började han skutta framåt, han tar verkligen i när han hoppar. Sen hoppade vi två stockar till sen fick det räcka. Man ska sluta när det går bra. Sen tog vi en bensträckare uppför en lång backe och sen var vi färdiga.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2011-04-26 07:35
#39

Onsdag: Red ut en runda

Torsdag: Red ut en runda

Fredag: Jag hoppade stockar, tog bara några språng sen skrittade Maria en ganska lång runda.

Lördag: Red ut en runda med 6 andra från stallet. Det var riktigt kul, långa och snabba galoppsträckor. August blev trött men han ville bara springa mer. Riktigt pigg blev han så jag fick hålla som tusan i honom för han blev väldigt stark. När vi kom tillbaka till stallet så skulle hästarna bada. I spolspiltan troode jag men icke. I vattenhindret! August gillar inte vatten men vi lyckades locla ner honom så han gick ner flera gånger, upp på ön och längs med ån (i vattnet) och även några gånger från ön till "fastlandet" i trav. Det var roligt för jag trodde inte att han skulle gå ner. Sen blev det dusch för hela han var svettig, har ju inte tappat all vinterpäls än.

Söndag:Vila.  Släppte honom en stund i ett av körhindren där det finns massa gräs, det gillade han. Sen ville han inte komma in så han sprang iväg och bockade och då fick hunden fnatt så dom sprang där som tokar båda två. Såg väldigt kul ut!

Måndag: Vila

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2011-04-29 20:05
#40

Tisdag: Red ut en kort runda

Onsdag: Vila

Torsdag: Vila, blev verkad

Fredag: Hoppade stockar, typ 5 språng. Han blir så jädrans het i terrängen, behöver ha nåt ställe där man kan hoppa fler hinder i följd så han kan få galoppera lite.

Han har börjat gå på gräs en stund de flesta kvällar nu men knotten börjar komma så det blir täcket på när han släpps på bete.

Kan tillägga att det är inte med vilje som han får så mycket vila vissa veckor, ibland hinns det inte med.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2011-05-05 16:47
#41

Lördag: Red i vattenhindret en stund, han galopperar igenom nu.

Söndag: Vila

Måndag: Red i ridhuset för första gången på länge men han var lika slö som sist.

Tisdag: Maria red ut en timme i skritt och trav (jag höll)Red barbacka (med schabrak och täckgjord) i ridhuset, han är piggare barbacka

Onsdag: Red barbacka med schabrak och täckgjord. Jag glider fram så mycket om jag sitter helt barbacka.

Torsdag: Red barbacka (som onsdag). Provade ta på gummisnodden men han bryr sig inte om den alls, händer inget. Han har bra bakbensaktivitet (nästan alltid) men huvudet vill inte komma ner. Longering gillar han inte och tömkörning är vi inte bra på så jag vet inte vad jag ska testa.

På lördag är det träningstävling på Bornslätt!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Linnea
2011-05-07 08:24
#42

Fredag: Började i paddocken och tänkte hoppa lite men han var inte superpigg, tog oss över två små hinder i trav iaf sen rörde vi oss vidare till vattenhindret. Där red vi över ån några gånger på olika ställen och sista gången galopperade han över (eller hoppade kanske) det smala stället och då gick vi hem. Väl där hade ridskolan kommit ut i paddocken så jag gick in där igen och då var han plötsligt väldigt pigg.. Så vi galopperade lite (inkl bockningar) och hoppade ett hinder i galopp. Man ska sluta när det går bra och idag ska vi ju till Bornslätt. Får se hur det går.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2011-05-11 12:20
#43

Lördag: Träningstävling på Bornslätt. Haha vi kom sist av fyra startande i c-ponnyloppet. Varken han eller jag hängde med i starten så vi kom rejält efter, jag tappade en stigbygel och efter typ halva loppet försvann de andra bakom en kurva och då tappade min springare stinget fullständigt och joggade in i mål.

Men jag förvånades över hur lugn han var hela tiden (nåja nästan). Förut när vi varit iväg så har han varit som en yr höna, överallt och ingenstans och gnäggat 100 ggr men inte nu.

Söndag: Vi tog en sväng i vattenhindret. Maria fick prova rida lite med. Han går jäkligt bra i vatten nu.

Måndag: Vila

Tisdag: Vattenhimdret igen.

Onsdag: Lite motionsritt på gräsplanen på körbanan.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2011-05-16 09:14
#44

Torsdag: Vila

Fredag: Hoppade på ridbanan. Han var väldigt pigg, började bocka så fort vi skulle galoppera. Gick bra med hoppningen.

Lördag: Vila

Söndag: Skulle släppt han i ridhuset så han skulle få springa av sig lite men när jag skulle hämta han i gräshagen så stack han iväg sen kom det en mc som lät fruktansvärt mycket och då sprang han ännu mer, när han stannade så smackade jag på han litegrann och sen galopperade han omkring upp och ner mellan träden i flera minuter så sen tyckte jag att det räckte.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2011-05-17 19:00
#45

Måndag: Red ut en timme, hade hunden med mig för första gången och det gick bra, han blev lite piggare när hon sprang som en tok så det blev en del galopp.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2011-05-25 07:49
#46

Tisdag: Red ut

Onsdag: Red lite i ridhuset, han är så slö inne..

Torsdag: Red på gräsplanen.

Fredag: Vila

Lördag: Hoppade lite sen red min son en stund.

Söndag: Vila

Måndag: Red ut ca en timme

Tisdag: Vila, höll på i köket som snaart är färdigt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: