Annons:
Etiketttävling
Läst 5746 ggr
Linnea
2009-09-08 10:51

Hindren i Grand National

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här rids Grand National- hinder för hinder.

grandnational.jpg

Hinder nummer 1/17 Det första hindret är inte mycket av ett test, men då många jockeys vill upp i ledningen tidigt är det ofta taget i ett väldigt högt tempo, vilket kan ställa till problem. 1952 föll tolv hästar här.

2/18 Det andra hindret är också ett helt vanligt steeplechasehinder men fortfarande är tempot väldigt högt.

3/19 Det tredje hindret är ett "open ditch", med ett 1,80 m brett dike på avhoppningssidan. Här börjar tempot lugna ner sig lite.

4/20 och 5/21 Hinder nummer fyra och fem är standardhinder som ger jockeyerna tid att förbereda sig för vad som väntar…

6/22 Det sjätte hindret är det berömda Becher's Brook. Det är inte särskilt stort och ser vid första anblicken ser inte så farligt ut, men det är ett av de allra svåraste hindren och har blivit slutet för många startande. Svårigheten ligger bland annat i att markytan är sänkt på landningssidan, vilket kommer som en överraskning för många hästar.
Hindret är döpt efter Kapten Martin Becher, en toppjockey som blev avkastad här första gången Grand National reds på Aintree, vilket var år 1839.

7/23 Härnäst kommer Foinavon Fence, ett helt vanligt hinder på 1,35 m som blev världsberömt 1967 när outsidern Foinavon var den enda som klarade det på första försöket.

8/24 Hinder nummer åtta är Canal Turn. Bara några meter bakom hindret rinner en kanal, så hästarna måste svänga 90 grader åt vänster direkt efter att de har landat. En del jockeys väljer att hoppa hindret diagonalt, vilket är lite riskfyllt då hindret är 1,5 m högt.

9/25 Efter Canal Turn kommer Valentines Brook nästan direkt. Det är också 1,5 m högt, och precis som vid Bechers Brook landar hästarna längre ner. Hindret har fått sitt namn efter hästen Valentine, som i 1840 års löpning stannade precis innan hindret och hoppade över likt en groda.

10/26 och 11/27 Hinder nummer tio och elva brukar inte ställa till några problem. Det tionde hindret är ett 1,5 m högt standardhinder. Hinder nummer elva, som kallas "the Booth", är ett lika högt hinder som följs av ett 1,8 m brett dike.

12/28 Det tolfte hindret, Westhead, är egentligen två hinder - först hoppar man ett 1,5 m högt hinder, och direkt efter följer ett som är något högre.

13/29 Det är en ganska lång sträcka fram till hinder nummer tretton. Hästarna korsar först Melling Road och svänger sedan vänster innan de hoppar det här 1,4 m höga hindret. Det här hindret kan ställa till problem på andra rundan, då det är det näst sista och hästarna börjar bli trötta.

14/30 Härnäst följer ett 1,35 m högt hinder, nummer fjorton. Det är det sista hindret på andra rundan, och kan precis som det förgående ställa till problem på grund av trötthet.

15 Hinder nummer femton, The Chair, är banans högsta och bredaste hinder. Det är nästan 1,6 m högt och har ett 1,8 m brett och 90 cm djupt dike bakom. Banan smalnar av innan det här hindret, vilket gör att det kan vara dåligt med utrymme. Dessutom är markytan ett par decimeter högre på landningssidan. Som tur är för deltagarna, hoppas The Chair bara en gång.

16 The Water Jump, som är hinder nummer sexton, är bara ca 60 cm högt. Men det lilla hindret följs av en 3 meter lång vattengrav, vilket kan medföra några blöta hovar. Vattenhindret hoppas också bara på första rundan.

Efter att ha hoppat The Water Jump är det "bara" ett varv kvar. Efter hinder nummer 30 rider man förbi the Chair och the Water Jump och styr istället in på det 450 meter långa upploppet.

Källa: UngGalopp, bild ursprungligen från Aintree Grand National

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
LinaN
2009-09-09 11:40
#1

Vilken monsterbana! och sådana hinder! *ryser* All credit till de som vågar rida denna banan. Bara synd att många hästar skadar sig och sådär. Men sportskador är oundvikligt oavsett sportsgren. :S

Bra artikel! :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Linnea
2009-09-09 12:22
#2

Ja jag hade inte vågat rida, tja dom minsta hindren kanske men inte övriga.

Tack!:)

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

LinaN
2009-09-09 14:31
#3

#2 jag hade inte vågat rida något! De är ju hysteriskt höga coh stora.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

FridaMariedahl
2009-09-14 21:36
#4

galenskap :O

Upp till toppen
Annons: